Pravidla pro Speed Trash
Všichni to známe. Čím déle hrajeme Magic, ať už turnajově nebo rekreačně, dříve nebo později se nám doma začnou kupit karty, které můžou být i dobré, ale prostě se do žádného balíku nehodí a ani prodat nebo vyměnit se mnohdy nedají. V tomto článku si představíme variantu hry, ve které lze takové karty využít.
Speed Trash je určen pro dva nebo více hráčů jako odpočinková a nenáročná hra. Základním pravidlem je, že balík je společný pro všechny hráče a leží uprostřed stolu. Druhým hlavním pravidlem je, že každý hráč má celou hru k dispozici neomezené množství many libovolné barvy. Hlavním cílem této úpravy je co nejvíce usnadnit chystání hry a aby hra pokud možno pěkně odsýpala.
Konstrukce balíku je extrémně jednoduchá, pokud potřebujete ušetřit čas. Stačí naházet/sesypat nepotřebné karty na hromadu a balík je hotov. Potom v průběhu několika prvních her, pokud si hráč lízne kartu, která je na nic (Barbed Field, Wandering Ones), je sama o sobě příliš silná (Kumano, Master Yamabushi) nebo nějak jinak rozbíjí hru (Mirror of Fate, Maralen of the Mornsong), všem ji ukáže, vyřadí z balíku a lízne místo ní jinou. Jinou možností pro konstrukci balíku (která je nepochybně pracnější, ale také zábavnější a efektivnější) je pečlivě vybírat karty, záměrně přidávat různá komba a synergie a balancovat počty bytostí, instantů apod.
Následuje výčet dodatečných pravidel, tipů a triků, které jsme otestovali jako nezbytné nebo užitečné pro Speed Trash.
- Na začátku hry se hodí šesti-stěnnou kostkou. Padlé číslo určuje veškerá X v cenách karet (např. Bond of Agony, Chalice of the Void) nebo schopností karet (Deepfire Elemental, Mirror Entity), kde se za normálních okolností rozhoduje hráč. Toto číslo také určuje maximální počet povolených aktivací jedné karty v jednom kole. Tedy například, padne-li číslo 2, Hunted Troll se může regenerovat nejvýše 2x v jednom kole, u Windreavera je možné aktivovat jen 2 schopnosti v libovolné kombinaci možných, multikicker u Apex Hawks může být zaplacen nejvýše 2x apod. Tímto pravidlem zajistíme, že karty, které by při nekonečné maně často okamžitě ukončily hru, můžeme hrát, a navíc budou v každé hře jinak silné.
- Pokud někdo poskládá dohromady potenciálně nekonečné kombo, toto kombo proběhne pouze X-krát, viz výše.
- Karty, které mají buyback, by měly buď zakázány nebo výrazně omezeny, např. číslem X, viz výše.
- Hledání v knihovně by mělo být úplně zakázáno nebo výrazně omezeno, např. na vrchních X karet balíku, viz výše.
- Karty, které mají clash, se hrají takto: aktivní hráč otáčí vrchní kartu balíku první, jeho soupeř pak tu následující v balíku. Pak aktivní hráč dá svou kartu na vršek nebo spodek balíku a soupeř pak udělá totéž. Pak se vyhodnotí efekt clashe. V případě karet jako Research the Deep může být užitečné omezit počet zahrání v jednom kole na X, viz výše.
- Hráči začínají pouze se dvěma kartami v ruce a každé kolo si vezmou 2 karty, včetně začínajícího hráče. Pokud jsou hráči pouze dva, začínající hráč si v prvním kole vezme pouze jednu kartu. Hráči mohou v pořadí, ve kterém budou hrát, aplikovat pravidlo mulligan a vyměnit své první 2 karty za jednu novou. Takto zahozené karty se dají na spodek balíku.
- Vlastníkem karty je vždy ten, kdo ji poprvé ve hře získal z balíku jakýmkoliv způsobem. Karty v balíku pro potřeby hry nemají vlastníka.
- Pro jednoduchost je užitečné karty, které se mají odstranit ze hry (exile) nebo zamíchat do balíku, automaticky dávat na spodek balíku, čímž se sníží binec na stole a zamezí nekonečnému míchání obvykle velmi vysokého balíku. Toto se samozřejmě netýká efektů, které odstraněnou kartu potřebují později ve hře, jako Fiend Hunter nebo Praetor's Grasp.
- Nezákladní země, které jsou nějak užitečné (např. Nivix, Aerie of the Firemind nebo Grim Backwoods) lze do balíku dát, ale jinak interakce se schopnostmi domain nebo landfall budou celkem k ničemu.
- Společný balík umožňuje zejména v multiplayeru mnoho zajímavých interakcí, které si jinde nezahrajete. Zvažte například karty jako Gravebane Zombie, Repel nebo Sage Owl.
- Karty, které jsou ve většině jiných formátů úplně k ničemu nebo jsou na svůj efekt obvykle příliš manově drahé, jsou ve Speed trashi rázem velmi silné. Jako příklady zvažte Vigil for the Lost, Drastic Revelation, Mindculling, Metamorphose, Survivor of the Unseen nebo Punish Ignorance.
- I vyslovené sranda-karty, které byly leckdy přímo vymyšleny jen jako nehratelná výplň a protiváha dobrým kartám v dané edici, lze nyní použít na okořenění hry. Mezi takové karty patří třeba Risky Move, Dimensional Breach, Thieves' Auction, Scrambleverse nebo Kyren Archive.
Podtrženo, sečteno, i s jinak nepoužitelným odpadem si lze užít spoustu srandy. Speed trash je dynamická hra, ke které lze sáhnout nejen když se EDH vleče, a místo si v ní najdou zkušení i sváteční hráči. Asi největší nevýhoda je, že balík musí někdo připravit a přinést. Na druhou stranu, dost vhodných karet má k dispozici skoro každý, balík se snadněji rozšiřuje o nečekané nové kousky, protože z něj není třeba nic vyhazovat, a také je pravda, že velký a dobře vybalancovaný balík se velmi dlouho neohraje.
A jako obvykle, pokud máte své vlastní zkušenosti s tímto nebo podobným formátem, přijdete na novou užitečnou úpravu pravidel a nebo se budete chtít na něco zeptat, naše fórum je vám k dispozici.
diskuze k článku