Reportáž z EDH turnaje z neděle 24.4. 2011

Máme za sebou první MP turnaj jarní série EDH turnajů Rishady.

16 hráčů hrálo o draft FtV: Relics ve čtyřech kolech. Tentokrát bylo bodování malinko změněno na 2 body za vyřazení hráče že hry a za demokratické vítězství – za ostatní cíle dostávali hráči 1 bod.

Shrňme si některé zajímavé poznatky z turnaje. V prvé řadě je potřeba říct, že jej ovládlo opět kombo, ovšem bylo to jiné kombo než na duelech minulý měsíc. Toto kombo bylo nepochybně mnohem pomalejší než Kiki-Jiki, Mirror Breaker+Hermit Druid, ale zato mnohem subtilnější a zákeřnější v jiných ohledech: nekonečný počet kol navíc. Nejméně 4 balíky ze všech byly schopné nekonečné recyklovat Time Warp. 3 z nich se umístily do 4. místa. Každý z těchto balíků kombo nejméně jednou složil a vysbíral body za celý stůl.

Tam, kde v duelech je extrémně nepříjemná rychlost komb a omezená možnost se jim bránit, v multiplayeru má kombo trochu jiný efekt. Všichni si hrají i 20 kol a víc... a najednou jsou všichni "mrtví" a hra skončila. Nadšen z toho mohl být snad jedině vítěz. Poslední ze čtveřice balíků na začátku výsledkové listiny byl už známý Arcum Dagsson. Suma sumárum, turnaji dominovala nekonečná rekurze z hrobu a opakované hledání v knihovně – stejné věci, proti kterým lidí neradi hrají v duelech. Což mě přivádí k důležité odbočce:


Když jde člověk na klasický turnaj, chce v první řadě vyhrávat bez ohledu na to, co si jeho soupeři myslí o jeho stylu hraní, herní strategii a zejména bez ohledu na to, jak jsou hry proti jeho balíčku zábavné. Také počítá s tím, že bude potkávat zákeřné strategie, proti kterým to jeho balík nemá vůbec dobré a že v takovém případě to bude muset prostě skousnout a brát to jako nutné zlo, i kdyby to mělo znamenat, že celý turnaj bude více nuda a opruz než zábavná akce.

EDH je jiné, nebo by přinejmenším podle mého názoru mělo být jiné v tom, že klade důraz na zábavu v první řadě a na vítězství až potom. Zatímco na turnaji je účelem všem ukázat, že můj balík je nejlepší co do dosaženého skóre a ať si to ostatní přeberou, jak chtějí (čili paralela zákona džungle), v EDH by mělo být účelem co nejvíce hráčů udržet ve hře, protože nikdo není nucen hrát proti soupeři/balíku, který mu vadí. Jinými slovy, mít kontinuálně s kým hrát je víc než mít nejlepší balík, kterému se ostatní vyhýbají.

Nechci tu samozřejmě nijak obhajovat brečíkování po každém counterspellu nebo blesku, ale spíš apelovat na selský rozum. Většině hráčů není potřeba vysvětlovat, co je retardované kombo nebo strategie, která bude soupeře štvát, frustrovat, nudit nebo odrazovat. Většina hráčů také chápe, jak se zachovat, když se to někomu pěkně sejde a porazí všechny u stolu. Ta menšina, která před sebou vidí pouze své vítězství, by měla častěji slýchat "Má?? to dobrý, ale najdi si jiného soupeře". V takové situaci by pak ani nemusely existovat žádné závazné banlisty.

Podstatné tedy je, že "turnaj" a "EDH" jdou filozoficky proti sobě a pokud se tyto akce budou vyvíjet nastoupeným trendem, pak je časem nebude možné odlišit od klasického turnajového prostředí, kde silnější vyhrává a ti ostatní "žerou hlínu". Pak ztratí smysl v EDH pořádat akce tohoto typu, což nemusí být nutné špatné, protože existují i jiné možnosti, jak organizovat hraní EDH a kromě toho se tento formát hraje mnohem více po hospodách než na turnajích. Více se tomuto tématu budu věnovat v jednom z následujících článků.


A nyní zpět k našemu turnaji a postřehům z něho. Několikrát se stalo, že ten, kdo byl na začátku pod velkým tlakem, neměl manu nebo se prostě nijak neprojevoval, nakonec vyhrál celý stůl. Dává to smysl, protože ten kdo tiše skládá kombo, nechce nebo dokonce nemůže nic hrát, nepřichází o zdroje jako ostatní. Dynamiku multiplayeru tedy není radno podceňovat. Výjimkou z tohoto pravidla byl snad jen Vítězslav Šmíd (Kačer), který obvykle spotřeboval všechnu manu každé kolo a i jinak hrál nadoraz a nakonec to celé vyhrál.

Z výsledkových karet, na které každý stůl zapisoval počty životů a splněné cíle, vyplynula jasná korelace – když někdo jednou získal ve hře přesvědčivě navrch, posbíral zbytek fragů u stolu. Pokud ovšem navíc složil kombo, posbíral kromě fragů i několik dalších cílů v podstatě zadarmo. Současně jsem byl několikrát svědkem toho, že si hráči nehlídali, jaké cíle mohou ještě splnit v jinak vyhrané situaci a až se zpožděn??m si uvědomili, že je mohli uplatnit. I přesto platilo, že za celý den stačilo jednou poskládat kombo, vyčistit celý stůl a hráč měl najednou dost bodů, aby se umístil v první polovině startovního pole. Taková diskrepance nejspíš povede k přehodnocení funkce cílů.

Zdá se, že hráči opět podcenili počet karet na exilování hrobů a na rušení komb, pokud opravdu platí, že sideboard v tomto může účinně pomoci. Jinak by totiž některé balíky musely výrazně sesekat své strategie jen proto, aby se kombům vůbec mohly ubránit. Uvidíme, jak to dopadne příště.

Nelze se s vámi nepodělit o zásek dne, jehož autorem byl shodou okolností Kačer. Chvíli se hrabal ve svých zemích, pak hrobě a bytostech a pak prohlásil, že 100x aktivuje Mirror Entity za 0 man. Na stole měl ještě Saffi a Reveillarka nějakou další bytost. Pak si teprve uvědomil, že mu do komba chybí jedna karta, která by ukončila hru. Takže si ve výsledku smotal všechny svoje bytosti a hrálo se dál. Nutno ale dodat, že daný stůl nakonec stejně vyhrál a to i bez pomoci komba.

A závěrem pořadí první poloviny startovního pole:

  • 1. Kačer – Bant s Time Warp kombem. Balík byl bez tutorů, za to významně využíval země se schopností Hideaway. Za zmínku také stojí, že generoval obrovské množství many pomocí fixace a akcelerace, kterou uměl mimo jiné spálit na masivní multikicker pro vítězný Marshal's Anthem.
  • 2. Tomáš Plaček – Bant s Time Warp kombem – maximum karetní výhody a tutory.
  • 3. Adam Trnečka – Arcum Dagsson kombo. Pokud Arcum zůstal pár kol ve hře, nebyl problém dát dohromady nějaké kombo, ne vždy nekonečné.
  • 4. Franta Kotas – Intet s Time Warp kombem jako jednou ze strategií.
  • 5. Leoš – Wort, the Raidmother a červeno-zelená rampa s ničením zemí, obzvláště Strip Mine spolu s Life from the Loam byl nepříjemný.
  • 6. Petr Stránský – Azusa a Eldrazi rampa. Tenhle balíček se umí s množstvím many utrhnout z řetězu skoro každou hru a nejednou zahraje Terrastodona nebo Tooth and Nail ve 4. kole, čímž docela dýchá na záda i Rofellosovi.
  • 7. Goblin – Geth a monoblack control. Pro pobavení hrál také Illusionary Mask.
  • 8. Mikuláš Hayek – Wort, Boggart Auntie – čistý aggro-control :).

Už v průběhu turnaje i po něm zaznívaly názory na zákaz toho či onoho, kdosi chtěl střihnout dokonce i Eternal Witness. Ale Time Warp kombo není ani nekonečné kombo v pravém slova smyslu, ani nelze pokrýt zákazem jedné karty. Každopádně ti, co nevyhrávali kombem, prostě nedosáhli při současných pravidlech na body a není překvapení, že někteří z toho neměli radost. Naopak ti, co komba hrají, krčili rameny a tvrdili, že "takový je prostě Magic" a že si to ostatní prostě musí nechat líbit. Čili podobná situace jako v duelech. Ovšem znovu připomínám, že EDH je formát vytvořený pro zábavu, ne pro turnajové hraní a že nikdo si v něm nemusí nechat líbit nic. Vše stojí a padá na dobrovolnosti a dobré vůli si zahrát s různými balíčky. Chápu ale, že v prostředí, kde naprosto dominuje turnajové pojetí hry, se nejedná o myšlenku, kterou každý ihned akceptuje nebo bude podporovat. K tomu se buď propracujeme nikoliv nějakým kolektivním rozhodnutím, ale individuálním přístupem každého z nás, a nebo není vyloučeno, že bude EDH postupně upadat.

Aktuálně naplánovaná série turnajů ale proběhne podle rozpisu, snad pouze s nějakými kosmetickými úpravami. Pak situaci vyhodnotíme a případně přijdeme s něčím novým. Následující turnaj proběhne v neděli 29.5. opět v Brně. A jako obvykle, k proběhlému turnaji i k tomuto reportu můžete psát své názory a postřehy do našeho fóra.

Charmer
diskuze k reportáži